آموزش رمان نویسی | خانه رمان

مقالات, اخبار و آموزش رمان نویسی

آموزش رمان نویسی | خانه رمان

مقالات, اخبار و آموزش رمان نویسی

معرفی جان گریشام

جان ری گریشام (به انگلیسی: John Ray Grisham) (زاده ۸ فوریه ۱۹۵۵) نویسنده آمریکایی است. او ابتدا به تحصیل رشته حقوق روی آورد و پس از اخذ مدرک این رشته از دانشگاه ایالتی میسی سیپی، مدتی به کار وکالت در شهر آکسفورد مشغول شد. مدتی نماینده مجلس در پارلمان ایالتی بود و پس از چند سال از کار کناره گیری کرد.

 

 

گریشام به حساب خودش، هیچ علاقه ای به نوشتن نداشت. در دو سال اول کالج بی هدف بود و قبل از این که مدرکش را بگیرد در سه کالج مختلف حضور پیدا کرد. وی پس از رها کردن رؤیای جوانی اش که بازی بیس بال به شکل حرفه ای بود، به تحصیل حسابداری پرداخت و آماده شد تا وکیل مالیاتی شود. وقتی در دانشکده حقوق بود، علاقه اش از قانون مالیات به حقوق جزا و دعاوی قضایی تغییر کرد.


گریشام پس از فارغ التحصیلی از دانشکده حقوق دانشگاه می سی سی پی، به سوتهیون بازگشت و یک دفتر وکالت خصوصی کوچک راه انداخت. سپس در سال 1983 به عنوان عضو مجلس نمایندگان می سی سی پی انتخاب و وارد سیاست شد.


در می سی سی پی، گاهی اوقات وکلای مدافع بخش خصوصی فراخوانده می شوند تا وکیل افراد بی بضاعت شوند. گریشام هم به این نوع وکالت پرداخت و تجربه ارزشمندی از نظام عدالت کیفری کسب کرد.


گریشام با الهام گرفتن از موردی که در یکی از دادگاه های می سی سی پی مشاهده کرده بود، تصمیم به نوشتن رمانی گرفت. وی سال ها، ساعت پنج صبح به دفترش می رفت و شش روز در هفته کار می کرد تا روی اولین کتابش به نام «زمانی برای کشتن» کار کند. کتاب او از سوی 28 ناشر رد شد تا این که یک ناشر ناشناخته تصمیم گرفت برای مدت کوتاهی این اثر را چاپ کند.


گریشام که نویسنده ای تاره کار بود و از مزایای بازاریابی یک ناشر بزرگ هم برخوردار نبود، به طور مستقیم به کتابفروش ها ها مراجعه و آنها را ترغیب می کرد سهمی در فروش کتابش داشته باشند. اگر چه کتاب زمانی برای کشتن فروش ناامید کننده 5،000 نسخه را داشت، اما گریشام کار بر روی رمان دومش با نام شرکت را آغاز کرد. همزمان او که از زندگی در مرکز ایالت خسته شده بود و مشتاق بود وقت بیشتری را با خانواده اش صرف کند تصمیم گرفت دیگر در انتخابات مجلس ایالتی شرکت نکند. گریشام دفترش را در سوتهیون بست و با خانواده اش به آکسفورد، می سی سی پی نقل مکان کرد به این امید که بر نوشتن تمرکز کند.


در سن 36 سالگی، کار او به عنوان یک رمان نویس شکوفا شد چراکه حقوق فیلم شرکت را حتی قبل از این که برای کتابش به همین نام ناشری پیدا کند به بهای زیاد فروخت. (شرکت، داستانی پرماجرا درباره وکیل جوانی است که وارد یک شرکت حقوقی بزرگ و ثروتمند می شود و پس از مدتی به کارهای خلافی که در قالب این شرکت انجام می شود و نیز قتل چند تن از همکارانش پی می برد و درگیر ماجراهایی می شود.)


هفت میلیون نسخه از کتاب شرکت فروخته شد و بیش از 47 هفته در فهرست پرفروش ترین های روزنامه نیویورک تایمز قرار داشت. با موفقیت کتاب شرکت، جان گریشام در نهایت وکالت را کنار گذاشت تا به طور تمام وقت به کار نوشتن بپردازد. او تنها در سال 1996 به طور اتفاقی به کار وکالت برگشت تا پرونده خانواده یک کارگر راه آهن را که در حین کار کشته شده بود به عهده بگیرد. در همین حال همچنان به نوشتن داستان های بسیار موفق حقوقی ادامه داد و سالی یک کتاب منتشر کرد.


هفت تا از این کتاب ها به نام های اتاق، بارانساز، وکیل خیابانی، عهد، برادران، احضار و واسطه، پرفروش ترین رمان های سال های انتشار خود بودند. (به عنوان مثال وکیل خیابانی، داستانی درباره وکیلی جوان با درآمدی هنگفت و از یک خانواده ثروتمند است که به همراه چند تن از همکارانش به وسیله مردی بی خانمان به گروگان گرفته می شود.


مرد بی خانمان با گلوله پلیس کشته می شود. پس از ماجرای گروگان گیری وکیل جوان دچار تحول می شود. وی با وجود مخالفت والدین و همسرش از درآمد سرشارش در شرکت بزرگ حقوقی دست می کشد و به دفتری حقوقی که هم و غم خود را صرف گرفتن حق افراد بی خانمان کرده است وارد می شود. این کتاب همچنین به رفتار افراد معتاد و بی خانمان و شیوه کار انواع خیریه ها و پناهنگاه های افراد فقیر در آمریکا می پردازد.)


از آغاز سال 2001، گریشام گاه و بیگاه آثاری در زمینه موضوعات دیگری به غیر از موضوعات حقوقی نیز نوشته است. این موضوعات به ویژه بیس بال و زندگی در مناطق روستایی جنوب ایالات متحده را در بر می گیرد.


اولین داستان ها از این نوع «خانه نقاشی شده» نام دارد. گریشام در سال 2009 بار دیگر به موضوعات حقوقی بازگشت. از دست کم ده تا از داستان های گریشام فیلم ساخته شده است.


گریشام یک کتاب غیرداستانی هم دارد که مرد بی گناه (2006) نام دارد و زندگی واقعی ران ویلیامسون بازیکن سابق بیس بال را بازگو می کند که برای قتلی که مرتکب نشده بود به مرگ محکوم می شود. ویلیامسون در نهایت آزاد شد.


امروزه، جان گریشام، همسرش، و دو فرزندشان در آکسفورد، می سی سی پی زندگی می کنند. گریشام علاوه بر کار نویسندگی حامی سخاوتمند تیم های کوچک بیسبال است. همچنین وی عضو هیئت مدیره پروژه بی گناهی است، سازمانی که به ترویج استفاده از DNA برای تبرئه کسانی که به اشتباه محکوم شده اند می پردازد.

کتاب‌های ترجمه شده گریشام در فارسی:


برادران

هیئت منصفهٔ فراری

وصیت نامه

شریک

دلال بیمه (معجزهٔ سرنوشت)

موکل

زمانی برای کشتن

اتاق مجازات

شرکت

احضاریه

شاه زیانکاران

پرونده پلیکان

سوداگر

خانه نقاشی شده (این رمان غیرحقوقی است)

مرد معصوم

دستیار حقوقی

تئودور بون (وکیل نوجوان)

شیاد

اعتراف

باران ساز

او سال‌هاست به عنوان نویسنده رمان‌های حقوقی پرفروش در آمریکا مطرح است. رمان‌های گریشام به بسیاری از زبان‌های زنده دنیا ترجمه شده‌اند. بیشتر کتاب‌های وی (گاه با چند ترجمه گوناگون) به فارسی هم ترجمه شده‌اند. از اکثر کتاب‌های وی یک نسخه سینمایی نیز ساخته شده‌است.


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد